Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Tarafından Liman Devleti Denetimi Uygulama Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan Liman Devleti Denetimi Uygulama Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 20.09.2025 tarihli ve 33023 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik ile düzenlenen hususlar özetle aşağıdaki şekildedir;

  • Yönetmelik; liman tesisine ve açık deniz tesislerine gelen veya buralarda demirleyen yabancı bayraklı gemilere ve personeline uygulanacaktır.
  • Balıkçı gemileri, savaş gemileri ve yardımcı savaş gemileri, ticari amaçla kullanılmayan devlet gemileri, ilkel yöntem ve tekniklerle inşa edilmiş ahşap tekneler ile ticari faaliyette bulunmayan özel yatlar kapsam dışında bırakılmıştır.
  • Bakanlık; nitelikli ve yeterli sayıda liman devleti denetim personeli ile bu personelin kullanması için gerekli araç, teçhizat, doküman ve iş sağlığı ve güvenliği kıyafetlerini sağlamakla yükümlüdür.
  • Liman devleti denetim görevlileri; denetledikleri liman veya gemilerle ticari ilişki kuramaz, gemi acenteleri veya klas kuruluşları gibi denizcilik firmalarında çalışamaz ya da onlar adına iş yapamazlar. Denizcilikle ilgili kuruluşların faaliyet gösterdiği alanlarda kamu görevi dışında denizcilik alanında faaliyette bulunamaz ve başka kurumlar adına denetim yapamazlar. Denetim sırasında Bakanlıkça verilen yetki kimlik kartını taşımak ve ilgililere ibraz etmek zorundadırlar.
  • Liman devleti denetim görevlisinin merkez teşkilatında veya liman başkanlıklarında çalışan denetim görevlilerinin bir takvim yılında en az 10 liman devleti denetimi gerçekleştirmesi veya denetime eşlik etmesi ve yenileme eğitimlerini tamamlamış olması gereklidir aksi takdirde yetkisi askıya alınacaktır
  • Liman devleti denetim görevlisi, Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün güncel prosedürlerinde yer alan bilgi ve belgeleri, geminin genel durumu, hijyen koşulları, makine dairesi ve yaşam mahallini denetleyerek sonucuna ilişkin rapor düzenler.
  • Liman başkanlığının veya liman devleti denetim görevlisinin, ilgililere denetim yapılacağına dair önceden haber verme zorunluluğu yoktur.
  • Uluslararası sözleşmelerden birine taraf olmayan devlet bayrağını taşıyan gemiler, taraf devlet gemileriyle eşdeğer şekilde denetlenir.
  • Denetim görevlisi, bildirilen gemiyi denetleyemediğinde durumu ve nedenini liman başkanlığına bildirir. Denetlenemeyen gemi Türkiye’de başka bir limana uğradığında ise bu Yönetmelik hükümlerine göre denetlenir.
  • Limanda tutulma kararına rağmen izinsiz ayrılan veya tamir için beyan ettiği tersaneye gitmeyen gemilere 6 ay, son 36 ayda üçten fazla tutulan gemilere ise aşamalı olarak 12 ay, 24 ay ve tekrarında kalıcı yasak getirilir. Yasak kararları sistemde kaydedilip kamuya duyurulur, süresi dolan gemiler ilk gelişlerinde denetlenir.
  • Liman devleti denetim görevlisi, tespit ettiği eksikliklerin giderildiğinden emin olmak zorundadır. Eksikliklerde kural referansı ve fotoğraf kaydı yapılmalıdır. Eksikliğin giderildiğine dair belgeler liman başkanlığında saklanır. Emniyet, sağlık veya çevre açısından ciddi risk varsa gemi tutulur veya faaliyet durdurulur ve eksiklikler giderilene kadar bu karar kaldırılmaz.
  • Tespit edilen eksiklikler tutulma limanında kısa sürede düzeltilemiyor ise liman devleti denetim görevlisi, geminin, eksikliğin kısa sürede düzeltileceği en yakın uygun limana gitmesine müsaade edebilir.
  • Bir geminin sahibi, işleteni veya bayrak devleti, liman devleti denetim görevlisince verilen tutulma kararına tutulma tarihinden en geç 1 ay içerisinde itiraz etme hakkına sahiptir. Gemi acentesinin yaptığı başvuru dikkate alınmaz.
  • Tutulmaya itiraz başvurusu, tutulmanın askıya alınması sonucunu doğurmaz.
  • Gemiye iki veya daha fazla denetim yapılması halinde denetim ücretleri, gemiyi işleten firma veya temsilcisi tarafından karşılanır.  
  • Denetim ücreti, gemiye ikinci çıkış için 18.000 Türk lirası ve sonraki her çıkış için bir önceki miktarın yüzde yüz artırımlı olacak şekilde Döner Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığı hesabına yatırılır.

Yönetmelik Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

Saygılarımızla,
Zümbül Hukuk ve Danışmanlık
info@zumbul.av.tr

İnternet sitemizde bulunan her türlü bilgi ve belge Avukatlık Kanunu ve ilgili diğer mevzuat ile Türkiye Barolar Birliği’nin Avukatlık Meslek Kuralları dikkate alınarak Zümbül Hukuk ve Danışmanlık tarafından yalnızca genel bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olup, bu yayınlarda kesinlikle reklam ve/veya ticari amaç güdülmemiştir. İnternet sitemizdeki her türlü bilgi ve belge genel geçer nitelikte olup hiçbir suretle bu yayınların eksiksiz, doğru, güncel ve güvenilir olduğu garanti ve taahhüt edilmemektedir. İnternet sitemizde yer verilen yayınlardaki bilgilerle ilgili olarak bir avukata/uzmana danışmadan söz konusu bilgi ve belgelere dayanılarak hareket edilmemelidir. İnternet sitemizdeki yayınlarda yer verilen linkler kamuya açık kaynaklardan elde edilerek yalnızca ziyaretçilerin diğer bilgi ve belgelere ulaşmasını kolaylaştırmak amacıyla bulunmaktadır. Bu linkler hiçbir şekilde link verilen kişi, kurum ve kuruluşları tavsiye ve/veya onay anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki yayınlar hiçbir şekilde hukuki danışmanlık sunulması veya internet sitemize herhangi bir suretle ulaşan ziyaretçiler ile avukat-müvekkil ilişkisi oluşturulduğu anlamına gelmemektedir. İnternet sitemizdeki tüm içerikler Zümbül Hukuk ve Danışmanlık mülkiyetindedir ve hiçbir içerik yazılı izin alınmaksızın kopyalanamaz, çoğaltılamaz ve atıf yapılmadan kullanılamaz.