Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

1.CNIL’den, Dijital Sağlık Platformu ve Paylaşılan Tıbbi Kayıtlara İlişkin Soru- Cevap Çalışması

Ocak 2022’de Fransa’da, paylaşılan tıbbi kayıtlar (“DMP” - Le dossier médical partagé ) ve dijital sağlık alanı (“ENS” – “L’espace numérique de santé” -Mon espace santé "Sağlık alanım" ) entegrasyonu sağlanmıştır. Fransa Veri Koruma Otoritesi (”CNIL” ya da “Kurum”) tarafından bu sistem kapsamında kişilerin haklarını hatırlatmak amacıyla 25 Şubat 2022 tarihinde Kurum’un sitesinde Soru – Cevap çalışması yayımlanmıştır

  • ENS nedir?

ENS kullanıcıların sağlık verilerini yönetmelerine ve bakım yollarının oluşturulmasına katılmalarına olanak tanıyan bir platformdur. Bu dijital platformda, güvenli sağlık mesajları, paylaşılan tıbbi kayıtlar (DMP), e-sağlık günlüğü ve sağlık alanında kamu veya özel sektör tarafından sunulan dijital hizmet araçlarını bir araya getiren bir uygulama kataloğu yer alacaktır.

Sağlık sigortası hizmetlerinden birine kayıtlı her küçük veya yetişkin, itiraz etmedikçe otomatik olarak sisteme dahil olacaktır.

CNIL, bireylerin hak ve özgürlüklerine saygı gösterilmesini garanti altına almak için tasarımının tüm aşamalarında aktif olarak ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği halinde bulunmuştur.

  • ENS nasıl aktive edilir?

Ocak 2022 itibariyle, Sağlık Sigortası Sistemi, etkinleştirme kodu içeren e-postalar veya bilgi mektupları göndermektedir. Maillerin içeriğinde platforma katılıma karşı olunduğu belirtilebildiği gibi platforma giriş aktive edilebilmektedir.

Maillere 6 hafta içinde cevap verilmediği durumda kişiler adına otomatik olarak hesap oluşturulmaktadır.

  • Reşit olmayan kişiler ENS sisteminde olacak mı?

Sağlık Sigortası Sistemi tarafından çocuğun yasal temsilcisine bilgilendirme maili ya da mektubu gönderilmektedir. Çocuğun ENS platformuna katılımına yasal temsilcisi karar verecektir. ENS’ye yasal temsilci erişebilecektir. Çocuğun doğrudan sisteme erişimi ile ilgili bir düzenleme bulunmamaktadır.

Öte taraftan yasal olarak öngörülen durumlarda, örnek olarak, hamileliğin sonlandırılması, doğum kontrol reçetesi düzenlenmesi gibi hallerde, reşit olmayan kişi bu bilgilerin sistemde yer almamasını talep edebilecektir.

  • DMP nedir?

DMP, sağlık sigortasından yararlanan her kişinin, kendisiyle ilgili tıbbi bilgileri kaydeden bilgisayarlı bir dosyaya sahip olmasını sağlamaktadır.

Her eylem veya konsültasyon için sağlık profesyonellerinin, bakımdaki kişinin bakımının koordinasyonu için gerekli teşhis ve tedavi unsurlarını DMP'de bildirmeleri gerekmektedir.

Bu sistem, hasta tarafından belirlenen ve bakımına katılan sağlık profesyonellerinin sağlık bilgilerini saklamasına ve erişimine izin vererek, şehirde ve hastanede bakımın sürekliliğini ve koordinasyonunu sağlamayı amaçlamaktadır.

  • DMP’de saklanan veriler nelerdir?
  • Dosya sahibinin kimlik bilgileri;
  • Son 24 aydaki sağlık sigortası tedavi geçmişi
  • Tıbbi geçmiş (patolojiler, alerjiler vb.);
  • Tıbbi muayenelerin sonuçları hastane raporları;
  • Acil bir durumda bildirilecek yakınlarının, güvenilen kişinin, ilgili hekimin ve dosyaya erişim yetkisi olan sağlık profesyonellerinin iletişim bilgileri.
  • DMP ve ENS arasındaki bağlantı nedir?

DMP, bir sağlık sigortası planına bağlı tüm insanlar için Ocak 2022'nin sonundan itibaren otomatik olarak açılacak ve dijital sağlık alanına entegre edilecektir.

Bu tarihten önce bir DMP açmış olan herkes için DMP’ler ENS’ye otomatik olarak entegre edilecektir. Bu kapsamda bir yıllık geçiş dönemi öngörülmektedir. Bir yıllık geçiş dönemi, halihazırda bir DMP'si olan ve kendi sağlık alanlarının oluşturulmasına karşı çıkmak isteyen kişilerin DMP'lerini korumalarına izin verecektir.

DMP verilerin saklandığı sistemin kapatılmasının ardından 10 yıl süreyle saklanacak ve bu süre zarfında bireyler erişim veya silme haklarını kullanabileceklerdir

  • DMP’ye nasıl erişilir?

Ocak 2022'den itibariyle DMP ENS üzerinden erişilebilir olacaktır.

  • Kimler DMP’ye erişebilir?

Bir hastanın DMPS'sine erişim, DMP sahibinin açık izni ile sağlık profesyonellerine ayrılmıştır. Hasta bakım ekibine ait personel de “yetkili” sayılabilir.

Sağlık uzmanları, uzmanlıklarına bağlı olarak yalnızca hasta bakımı için gerekli belge türlerine erişebilecektir.

  • İşyeri hekiminin DMP’ye erişim prosedürü nedir?

İşyeri hekimi tarafından derlenen iş sağlığı sağlık dosyası DMP’ye entegre edilir.

Nisan 2022'den itibaren kişinin sağlık durumunu izlemekle görevli işyeri hekimi, DMP'sine erişebilecek ve bilgi ekleyebilecektir.

İşçi, sağlık durumunu izlemekle sorumlu işyeri hekiminin DMP'sine erişmesine itiraz edebilecektir. Bu ret kusur teşkil etmeyecek ve işverenin dikkatine sunulmayacaktır.

  • Haklar nasıl kullanılacaktır?

ENS ve DMP sahibi, verilerin düzeltilmesi, erişim, sınırlandırılması, itiraz edilmesi ve silinmesini Sağlık Sigortası Merkezinden talep edebilecektir.

ENS'nin kapatılması talebinde bulunulması durumunda veriler 10 yıl süreyle saklanacaktır. Sahibi, 10 yıllık sürenin bitiminden önce verilerin açık bir şekilde silinmesini talep edebilecektir. Verilerin silinmesi için herhangi bir talepte bulunulmamışsa, kişi tarafından herhangi bir zamanda yeni bir hesap oluşturulması talep edilebilecektir.

CNIL tarafından yayımlanan duyuruya (Fransızca) buradan ulaşabilirsiniz.

  1. 4 Mart 2022 Tarihli Veri İhlali Bildirimi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Martı İleri Teknoloji A.Ş. tarafından Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na (“Kurum”) veri ihlali bildirimi gerçekleştirilmiştir. Veri ihlali bildirimi Kurum’un resmi internet sayfasında 4 Mart 2022 tarihinde yayımlanmıştır. Veri ihlali bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusu sistemlerine yetkisiz kişi/kişiler tarafından erişilmesi suretiyle veri ihlalinin gerçekleştiği,
  • Veri ihlalinin yetkisiz erişen kişi/kişiler tarafından iletilen e-posta üzerine 27.02.2022 tarihinde tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi grupları ve kişi sayısının henüz belirlenemediği,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin henüz belirlenemediği,
  • İhlalin kaynağı ve gerçekleşme yöntemine ilişkin araştırmaların devam ettiği

bilgilerine yer verilmiştir.

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.    

3.Parfümlerde Sıklıkla Kullanılan Lilial Bileşenine Yasak

Piyasada Lilial isimi ile bilinen Butylphenyl Methylpropıonal parfüm bileşeni Avrupa Birliği 1223/ 2009 Kozmetik Tüzüğünde yasaklı bileşenler listesine alınmıştır. Yasaklı bileşenler listesine alınan Lillal 1 Mart 2022 tarihi itibari ile AB piyasasında bulunamayacaktır.

1 Mart 2022 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK” veya “Kurum”) Kozmetik Ürünler Başkanlığı Dairesi tarafından Kurumun internet sitesinde yayımlanan duyuruya göre AB mevzuatında gerçekleşen güncellemelere ilişkin olarak öncelikle Taslak Yönetmelik yayımlanacak, akabinde yönetmeliğin yürürlüğe girmesi itibariyle piyasada Lilial isimi ile bilinen Butylphenyl Methylpropional parfüm bileşeni Türkiye piyasasında bulunamayacaktır.

Bahsi geçen duyuru metnine buradan ulaşabilirsiniz.             

4.Kozmetik Ürünlere İlişkin 2021 Yılı Dördüncü Çeyrek Denetim Verileri Açıklanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”) tarafından Kozmetik Ürünlere İlişkin 2021 Yılı Dödüncü Çeyrek Denetim Verileri açıklanmıştır.

2021 yılı dördüncü üç aylık dönem (Ekim-Kasım-Aralık) kozmetik ürünlerin piyasa gözetim ve denetim faaliyetleri sonucunda teknik düzenlemeye aykırı ve güvensiz ürünler tespit edilmiş olup bu ürünlere idari yaptırımlar (idari para cezası, geri çekme, imha iş ve işlemleri) uygulanmıştır.

Buna göre, 550 kozmetik ürün denetlenmiştir. Teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı 392 olarak tespit edilmiştir. Teknik düzenlemeye aykırılık gerekçesi ile uygulanan toplam para cezası 280.000 TL’dir. Mevzuat çerçevesinde verilen diğer para cezası ise 30.000 TL’dir.

Mahkemeler/Savcılıklar, Emniyet/kolluk kuvvetleri, diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından ulaşan ve incelemeler neticesinde sahte/kaçak/taklit olduğu belirlenen 853 adet parfüm 5324 sayılı Kozmetik Kanunu uyarınca güvensiz ürün kapsamına alınmış olup üreticisi belli olmayan bu ürünler için yalnızca imha işlemi uygulanmıştır.

5.Tip-1 ve Tip-19 Biyosidal Ürünlere İlişkin 2021 Yılı Dördüncü 3 Aylık Denetim Verileri Yayımlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK” veya “Kurum”) Denetim Hizmetleri Başkan Yardımcılığı tarafından, 2 Mart 2022 tarihinde, 2021 yılı Ekim-Kasım-Aralık dönemlerinde insan vücuduna doğrudan temas eden tip-1 (el dezenfektanları, antibakteriyel  sıvı sabunlar vb.) ve tip-19 (sinek kovucular vb.) biyosidal ürünlerin piyasa gözetim ve denetim  faaliyetleri sonucunda teknik düzenlemeye aykırı olduğu tespit edilen ürünlere ve idari yaptırımlara (idari para cezası, geri çekme, imha iş ve işlemleri) ilişkin denetim verileri Kurumun internet sayfasında yayımlanmıştır.

2021 yılı biyosidal ürün denetimleri, Covid-19 salgın döneminde risk analizi yapılarak özellikle ruhsatsız ürünlerin tespitine yönelik planlanmıştır. Yapılan etkin denetimler neticesinde elde edilen verilerle (37 ruhsatsız ürün tespiti) amaçlanan sonuca ulaşılmıştır.

·         Denetlenen tip-1 ve tip-19 biyosidal ürün sayısı: 48

·         Ruhsatsız ürün sayısı: 37

·         Teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı: 9

·         Toplam teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı: 46 (Ruhsatsız ve teknik düzenlemeye aykırı ürün sayısı)

Teknik düzenlemeye aykırılık gerekçesi ile uygulanan toplam idari para cezası 1.480.000 TL’dir.

Duyuru metninde buradan ulaşabilirsiniz.

6.Rekabet Kurumundan Bazı Özel Sağlık Kuruluşları ile Teşebbüs Birliklerine İdari Para Cezası

Rekabet Kurumu (“Kurum”), 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin bazı özel sağlık kuruluşları ve teşebbüs birlikleri tarafından ihlal edildiği iddiasına yönelik yürüttüğü soruşturmayı karara bağlamış ve kararını 02.03.2022 tarihinde Kurumun resmi sitesinde yayınlamıştır.

4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesinin 1. fıkrasının a, b ve d bentlerindeki, aralarında fiyat tespit etmek, iş gücü piyasalarındaki rekabeti sınırlamak ve rekabete hassas bilgi değişimi yapmak gibi eylemlerden dolayı, birçok özel sağlık kuruluşu ve teşebbüs birliğinin ilgili maddeyi ihlal ettiğine oybirliği ile karar kılınmıştır.

Kurumun gerekçesi daha sonra açıklanacak olan kararında, Samsun ve Bursa’da faaliyet gösteren 18 özel sağlık kuruluşu ve 1 teşebbüs birliğine ilgili eylemlerinden dolayı, 2020 yılı gayrisafi gelirleri üzerinden toplamda 57 milyon 958 bin 835 Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir. Öte yandan, ilgili maddeyi ihlal ettiğine ilişkin bilgi ve belgeye ulaşılamadığından dolayı da 8 özel sağlık kuruluşu hakkında idari para cezası uygulanmasına yer olmadığına karar kılınmıştır.

Haklarında idari para cezası uygulanan özel sağlık kuruluşları ve teşebbüs birliği şunlardır:

  • Derebahçe Özel Sağlık Hizm. San. ve Tic. A.Ş.
  • Hospitalpark Sağlık Hizm. A.Ş.
  • Medicana Samsun Özel Sağlık Hizm. A.Ş.
  • Samsun Medikal Grup Özel Sağlık Hizmetleri A.Ş.
  • ASG Özel Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Malz. San. ve Tic. A.Ş.
  • Atek Özel Sağlık Hizmetleri A.Ş.
  • Burfiz Özel Sağlık Hizmetleri A.Ş.
  • C.Y.L. Turizm Gıda Sağlık Hizmetleri İnşaat San. ve Tic. A.Ş.
  • Göz Nurunu Koruma Vakfı Bayrampaşa Göz Hastanesi İktisadi İşletmesi Bursa Şubesi
  • Hayat Sağlık Tesisleri A.Ş.
  • Medika-Bil Özel Sağlık Hiz. Tur. Yat. Gıda İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.
  • Medicana Hastane İşletmeciliği A.Ş. Bursa Şubesi
  • MLP Sağlık Hizmetleri A.Ş. Bursa Şubesi
  • Pedmer Özel Çocuk Sağlığı Merkezi Tic. Ltd. Şti.
  • Pembemavi Tedavi Hiz. San. ve Tic. A.Ş.
  • Remzi Avcı Özel Sağlık Hizmetleri A.Ş.
  • Sina Özel Sağlık Hizmetleri A.Ş.
  • Uludağ Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. A.Ş.
  • Bursa Özel Sağlık Kuruluşları Derneği

Bahsi geçen kararın tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Kılavuzlarda Değişiklik

4 Mart 2022 tarihli ve 31768 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2010/4)’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2022/2) (“Tebliğ”) kapsamında yapılan değişikliklere paralel olarak Birleşme ve Devralmaların Değerlendirilmesi Hakkında Kılavuzlar’da da değişiklikler yapılmıştır.

Değişiklik yapılan kılavuzlar aşağıda sıralandığı gibidir:

  1. Yatay Birleşme ve Devralmaların Değerlendirilmesi Hakkında Kılavuz (“Yatay Kılavuz”)
  2. Yatay Olmayan Birleşme ve Devralmaların Değerlendirilmesi Hakkında Kılavuz (“Yatay Olmayan Kılavuz”)

Değişiklikler kapsamında teknoloji teşebbüslerinin devralınmasına yönelik işlemlerin büyük ölçüde Rekabet Kurumu (“Kurum”) denetimine tabi olması ve bahsi geçen teşebbüslere yönelik öldürücü devralmaların önüne geçilmesi hedeflenmektedir.

Son dönemde; dijital pazarlarda önemli pazar gücüne sahip teşebbüsler tarafından gerçekleştirilen işlemler ile yeni kurulan veya gelişmekte olan girişimlerin (start-up) devralınması şeklindeki işlemlerin bildirim yükümlülüğüne ve dolayısıyla rekabet otoritelerinin incelemesine tabi olamaması ihtimali, tüm dünyada birleşme ve devralmaların kontrolü bakımından dile getirilen endişelerin başında gelmektedir.

Diğer taraftan, 2010/4 sayılı Tebliğ ve ilgili Kılavuzlar 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 7. maddesi kapsamında uygulanmaya başlanan etkin rekabetin önemli ölçüde azaltılması testi doğrultusunda güncellenmiştir.

Anılan değişikliklerin yanı sıra, Yatay Kılavuz’a; potansiyel rekabet, rekabetin yakınlığı analizi, dijital pazarlara ve inovasyona dayalı pazarlara ilişkin zarar teorileri gibi konularda eklemeler ve güncellemeler yapılmıştır.

Birleşme devralmalar bakımından geçerli olan güncel zarar teorileri (potansiyel rakip/rekabet zarar teorisi, öldürücü devralma zarar teorisi) ışığında özellikle yeni kurulan ve gelişmekte olan firmaların devralınması ile ilgili değerlendirmede dikkate alınabilecek genel ilkelere yer verilmiştir.

Ek olarak, dijitalleşme ile rekabet hukukunda artan bir öneme sahip olan tüketici verisi ve bunun rekabet üzerine etkileri de ilgili Kılavuza eklenmiştir. Benzer şekilde Yatay Olmayan Kılavuzda da dijital pazarlarla ilgili güncellemeler başta olmak üzere, dikey ve çok pazarlı birleşme işlemlerinin değerlendirilmesine ilişkin hususlarda öngörülen değişiklikler, tek taraflı ve koordinasyon doğurucu etkiler başlıkları altında detaylandırılmıştır.

Kılavuz değişiklikleri hakkında detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

  1. Birleşme ve Devralma İşlemlerinde Rekabet Kurulu İznine Tabi Olma Eşiği Yükseltilmiştir

Rekabet Kurumu tarafından hazırlanan, Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2010/4)’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2022/2) (“Tebliğ”), 4 Mart 2022 tarihli ve 31768 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Değişiklikle birlikte teknoloji teşebbüsleri tanımı Tebliğ’de yer almıştır. Buna göre, “dijital platformlar, yazılım ve oyun yazılımı, finansal teknolojiler, biyoteknoloji, farmakoloji, tarım kimyasalları ve sağlık teknolojileri alanlarında faaliyet gösteren teşebbüsleri veya bunlara ilişkin varlıklar” teknoloji teşebbüsü olarak nitelendirilmiştir.

Tebliğ uyarınca izne tabi birleşme ve devralma işlemlerinde;

  • İşlem taraflarının Türkiye ciroları toplamı, yüz milyon TL yerine, yedi yüz elli milyon TL’yi ve işlem taraflarından en az ikisinin Türkiye cirolarının ayrı ayrı, otuz milyon TL yerine, iki yüz elli milyon TL’yi veya
  • Devralma işlemlerinde devre konu varlık ya da faaliyetin, birleşme işlemlerinde ise işlem taraflarından en az birinin Türkiye cirosunun, otuz milyon TL yerine, iki yüz elli milyon TL’yi ve diğer işlem taraflarından en az birinin dünya cirosunun, beş yüz milyon TL yerine, üç milyar TL’yi

aşması halinde söz konusu işlemin hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Rekabet Kurulu’ndan izin alınması zorunlu olacaktır.

Türkiye coğrafi pazarında faaliyet gösteren veya ar-ge faaliyeti olan ya da Türkiye’deki kullanıcılara hizmet sunan teknoloji teşebbüslerinin devralınmasına ilişkin işlemlerde; işlem taraflarından en az ikisinin Türkiye cirolarının ayrı ayrı, otuz milyon TL yerine, iki yüz elli milyon TL eşiği aranmayacaktır.

Tebliğ yayım tarihinden iki ay sonra (4 Mayıs 2022 tarihinde) yürürlüğe girecektir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

9.Ukrayna’dan Yapılacak Tarım Ürünleri İthalatında Uygulanacak Esaslar Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı

Ukrayna’dan Yapılacak Tarım Ürünleri İthalatında Uygulanacak Esaslar Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”), 3 Mart 2022 tarihli ve 31767 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. 

Karara göre, Ukrayna’da yaşanan gelişmeler nedeniyle tarımsal ürünlerin ithalatında veya transit ticaretinde istisna getirilmiştir. 

Bu istisnaya göre, Türkiye'de gıda arz güvenliğinin sağlanması ve gıda ürünlerine erişimde sorun yaşanmaması amacıyla Ukrayna'dan yüklenen tarımsal ürünlerin ithalatında veya transit ticaretinde, 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu kapsamında Tarım ve Orman Bakanlığına sunulması zorunlu olan resmi sertifika ve belgeler, söz konusu ülke yetkili otoriteleri tarafından yeniden düzenlenmeye başlayıncaya kadar resmi kontrollerde aranmayacaktır. 

Resmi kontroller, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından risk esaslı analiz sıklığına göre yürütülecektir. 

Bahsi geçen Karar’ın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

10.Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Nezdindeki Korunan Alanların Tespit, Tescil ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmelikte Değişiklikler

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hazırlanan, Korunan Alanların Tespit, Tescil ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”), 5 Mart 2022 tarihli ve 31769 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Değişiklik Yönetmeliği, 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Korunan Alanların Tespit, Tescil ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik’te (“Yönetmelik”) değişiklik gerçekleştirmek amacıyla hazırlanmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği kapsamında aşağıdaki hususlarda düzenlemeler yapılmıştır:

 Değişiklik Yönetmeliğinin  2. maddesi uyarınca, 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Korunan Alanların Tespit, Tescil ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmeliğin 7. maddesinde bulunan Kaynak değerlerinin ibaresi Kesin korunacak hassas alanlar; kaynak değerlerinin olarak, “bilimsel araştırmalar” ibaresi “bilimsel araştırma” olarak, “edilerek yapı yasağı getirilen” ibaresi “edilen” olarak değiştirilmiştir.

Maddeye eklenen fıkra ile Yönetmelik kapsamında yer alan alanlarda, kesin yapı yasağı olmakla birlikte faaliyetlerin niteliğine, içeriğine ve zorunluluk haline ilişkin Bölge Komisyonları tarafından yapılacak değerlendirmeye göre;

  • Kamu menfaati gereği zorunluluk arz eden hallerde mevcut yol güzergâhı kullanılması koşuluyla atıksu, içme suyu, doğal gaz ve elektrik hatları,
  • Ulusal güvenlik için zaruret arz eden tesisler,
  • Orman yangın yolu açılmasına, ormanların bakım ve onarımına, biyotik zararlılarla ve abiyotik (yangın, sel, fırtına) etkenlerle mücadele edilmesine yönelik çalışmalar,
  • Dalyan ve lagün ekosistemlerinde doğal dengenin devamlılığının sağlanması amacıyla ilgili kamu kurum görüşleri doğrultusunda ve herhangi bir yapı yapılmamak şartıyla alanın özelliğinden kaynaklanan geleneksel avcılık yöntemleriyle yapılan balıkçılık faaliyetleri yapılabilir hale gelmiştir

Değişiklik Yönetmeliğinin 3. maddesi uyarınca, -Yönetmeliğin 8. maddesinin 2. fıkrasında nitelikli doğal koruma alanlarının tanımı genişletilmiş ve nitelikli doğal koruma alanlarının devamlılığı için halkın bu alanlara erişiminin mevcut seviyede olması gerektiği vurgulanmıştır.

Değişiklik Yönetmeliğinin   4. maddesi uyarınca, Yönetmeliğin 9. maddesinin 1. fıkrasında yer alan  sürdürülebilir koruma ve kontrollü kullanım alanları; bölgenin doğal yapısı, ekolojik değerleri, silueti, doğal peyzajı ve benzeri ayırt edici özellikleri göz önünde bulundurularak faaliyetlerin niteliğine ve içeriğine ilişkin Bölge Komisyonu tarafından yapılacak değerlendirmeye göre; kesin korunacak hassas alanlarda ve nitelikli doğal koruma alanlarında izin verilen faaliyetlere ek olarak doğal ve kültürel bakımdan uyumlu düşük yoğunlukta faaliyetlere, tarım ve hayvancılık amaçlı entegre tesislere, hidroelektrik, rüzgâr ve güneş enerji santralleri ile turizm ve yerleşimlere izin verilen alanlar olarak güncellenmiştir.

Ayrıca,  yapılabilecek faaliyetlerin Yönetmeliğinin madde 7/3 ile madde 8/2’de yer alan  sınırlamalara tabi olmayacağı belirtilmiştir. 

Değişiklik Yönetmeliğinin  5. maddesi uyarınca, Yönetmeliğin 11. maddesinin 1. fıkrası (a) bendinde yer alan “form” ibaresi siluet özelliği olarak değiştirilmiştir.

Değişiklik Yönetmeliğinin 6. maddesi uyarınca, Yönetmeliğin 17. maddesinin başlığı Doğal sit alanları ve tabiat varlıklarının tesciline, ilanına ve itirazlara ilişkin usul ve esaslar olarak değiştirilmiştir.

Aynı maddenin 1. fıkrasına eklenen bentler kapsamında;

Tescil işlemine ilan tarihinden itibaren 60 günlük süre içerisinde gerçek ve tüzel kişilerce itiraz edilebileceği hükmüne yer verilmiş ve itiraz usulüne yer verilmiştir.

Değişiklik Yönetmeliğinin 7. maddesi uyarınca, Yönetmeliğin 22. maddesinde yer alan Çevre ve Şehircilik Bakanı ibaresi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı olarak değiştirilmiştir.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

11.Hazine ve Maliye Bakanlığı Nezdindeki Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 77) (Ödeme Belgelerinde Vadesi Geçmiş Vergi Borçları ile Yasal Tevkifat ve Diğer Kesintilerin Mahsubu) Yayımlanmıştır

Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan, Hazine ve Maliye Bakanlığı Nezdindeki Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 77) (Ödeme Belgelerinde Vadesi Geçmiş Vergi Borçları ile Yasal Tevkifat ve Diğer Kesintilerin Mahsubu) (“Tebliğ”), 5 Mart 2022 tarihli 31769 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Tebliğ, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin ödemelerinde, öncelikle vadesi geçmiş vergi borcu ile yasal tevkifat ve diğer kesintilerin mahsubuna ilişkin usul ve esasları belirleme amacıyla hazırlanmıştır.

Tebliğ madde 3’te mahsup işlemleri ve mahsuben ödeminin nasıl gerçekleşeceği açıklanmıştır. İlgili madde uyarınca:

  • Vadesi geçmiş vergi borcunun mahsubunu isteyen hak sahibinden, ilgili vergi dairesi tarafından düzenlenmiş ve vadesi geçmiş vergi borcu tutarını gösteren belge talep edilmelidir. Bu belge, İnteraktif Vergi Dairesi uygulaması üzerinden de alınabilecektir.
  • Harcama birimince, mevcut veya temin edilecek ödenek karşılığında, hakedişin vergi borcunu ve diğer kesintilerini karşılayacak tutara kadar olan kısmı için oluşturulacak ödeme emri belgesine, ödemeye ilişkin kanıtlayıcı belgelerin tamamı ve vadesi geçmiş vergi borcunu gösteren belge eklenecektir.
  • Harcama birimince ödeme emri belgesinin, muhasebe birimince muhasebe işlem fişinin açıklama alanına ödemenin vadesi geçmiş vergi borcu ve diğer kesintiler için yapıldığı belirtilir ve kanıtlayıcı belgeler (fatura vb.) üzerine de kısmi ödemeye konu tutar belirtilerek şerh düşülecektir.
  • Mahsuba konu ödeme işleminde, faturanın e-fatura olarak düzenlenmesi halinde, harcama birimince, e-faturanın kağıt çıktısı alınıp, yetkilendirilmiş görevli tarafından "Bu e-fatura elektronik imzalı aslı ile aynıdır." ibaresine yer verilecektir  ve hak sahibinin vergi borcunun mahsubunda kullanılacağına ilişkin şerh düşülerek imzalanacaktır
  • Muhasebe birimince yapılacak olan iade 11/3/2015 tarihli ve 29292 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hesaba Aktarma Suretiyle Ödeme başlıklı Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 43) hükümlerince belirlenecektir.
  • Harcama birimince yapılacak sonraki ödemelerde, belgeler üzerine düşülen şerhlerin kontrolünde ilgili özenin gösterilmesi gerekmektedir.
  • Mahsuben yapılan vadesi geçmiş vergi borcu tahsilatı, genel bütçe kapsamındaki idarelerde hesaben; genel bütçe kapsamı dışındaki idarelerde ise nakden ilgili vergi dairesine gönderilecektir.

Tebliğ madde 4 uyarınca, mahsuben ödemelerin elektronik ortamda yürütülmesi halinde, elektronik ortamda yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenecektir. Ayrıca, elektronik ortam dışında kamu idareleri ve ödeme türleriyle ilgili farklı uygulamalar belirlemenin Bakanlığın yetkileri arasında olduğu ifade edilmiştir.

Tebliğ madde 5’te   Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nin yürürlüğe girdiği tarihin, Resmi Gazete’deki yayım tarihi olduğu belirtilmiştir.

Bahsi geçen Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  1. UYAP Üzerinden Açık Artırma Usulüyle Yapılan Elektronik Satışlara ilişkin Yönetmelik ve Bazı İşlemlerin Basılı Kâğıt Kullanılarak Yapılacağına Dair Değişiklikleri Öngören Yönetmelik Yayımlanmıştır

9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanunu (“İİK”) uyarınca icra ve iflâs daireleri ile icra mahkemelerinde tutulacak (Değişik ibare:RG-16/4/2013-28620) kayıt, dosyalar ve diğer basılı kâğıtlara ilişkin hususlar ile aciz vesikası sicili, icra dairelerinin teftiş ve denetimi ve malvarlığının terki suretiyle konkordatoda alacaklılar kurulu ile tasfiye memurlarına ilişkin hususlar ile elektronik ortamda yapılacak işlemleri düzenleyen “İcra Ve İflâs Kanunu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”  ve  İİK kapsamında yapılacak açık artırma suretiyle satış işlemlerinin Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemine (UYAP) entegre Elektronik Satış Portalı üzerinden yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanan İcra ve İflas Kanunu Uyarınca Elektronik Ortamda Yapılacak Satışların Usulü Hakkında Yönetmelik 8 Mart 2022 tarihli ve 31772sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

  • İcra ve İflâs Kanunu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Kapsamında Yapılan Değişiklikler

İşbu Yönetmelik ile İcra ve İflas Kanunu Yönetmeliğinde icra iflas işlemlerinin gerçekleştirilmesinde kullanılması zorunlu olan kağıtlara ilişkin değişiklikler yapılmıştır.

Bu kapsamda yapılan başlıca değişiklikler aşağıdaki şekildedir:

  • İcra ve iflas Kanunu Yönetmeliği’nin 19. maddesine göre; bazı icra ve iflas işleri için basılı kağıtların kullanılması zorunludur. Bu kağıtlar ilgili hükümde sayılmıştır. Değişiklik öngören Yönetmeliğe göre kaldırılan hükümler çerçevesinde taşınırın açık artırma şartnamesi ve tutanağı, taşınırın açık artırma ilânı, taşınmazın açık artırma şartnamesi ve tutanağı ve taşınmazın açık artırma ilânı kullanılması gerekmekte olan basılı kağıt listesinden çıkartılmıştır.
  • Sayılan ve basılı kağıt listesinden çıkarılan kağıtlara ilişkin olarak bu kağıtlara ilişkin açıklamaların yapılmış olduğu İcra ve İflas Kanunu Yönetmeliği’nin ;

-Taşınırın açık artırma şartnamesi ve tutanağı’na ilişkin 47. maddesi,  taşınırın açık artırma ilânına ilişkin 48. maddesi, taşınırın ihale usulüne ilişkin 48/A maddesi,  taşınmazın açık artırma şartnamesi ve tutanağına ilişkin 49. maddesi , taşınmazın açık artırma ilânına ilişkin 50. maddesi ve taşınmazın ihale usulüne ilişkin 50/A maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

Ayrıca İcra ve İflas Kanunu Yönetmeliğine eklenen geçici madde ile kaldırılan maddelerin elektronik satış uygulamasına geçilmeyen il ve ilçelerde elektronik satış uygulamasına geçilinceye kadar uygulanmaya devam edeceği belirtilmiştir.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

  • İcra ve İflas Kanunu Uyarınca Elektronik Ortamda Yapılacak Satışların Usulü Hakkında Yönetmelik Kapsamında Getirilen Yenilikler

İşbu Yönetmeliğin hükümleri, UYAP’a entegre Elektronik Satış Portalı üzerinden açık artırma suretiyle yapılacak satış işlemlerine ilişkin hususlara uygulanacaktır.

Söz konusu Yönetmelik’te bahsi geçen açık artırma suretiyle yapılacak olan satış işlemleri her ne kadar UYAP’a entegre Elektronik Satış Portalı gibi dijital bir platform üzerinden yapılsa da bu Yönetmelik gereği bazı işlemlerde, aşağıda sınırlı sayıda sayılmış olan basılı kağıtları kullanılmasını zorunludur.

  1. Taşınırın açık artırma şartnamesi
  2. Taşınırın elektronik satış ortamında açık artırma ilanı
  3. Taşınmazın açık artırma şartnamesi
  4. Taşınmazın elektronik satış ortamında açık artırma ilanı
  5. Taşınırın gazete ilanı
  6. Taşınmazın gazete ilanı
  7. Artırma sonuç tutanağı

Bunlara ek olarak, icra ve iflas dairelerince bu örneklere gerekli ilaveler yapılabilecektir.

Yönetmelikte Geçici madde statüsüyle yer alan hükme göre;

Bu Yönetmelik hükümleri;

a) Bakanlıkça resmî internet sitesinden elektronik satış uygulamasına geçileceği duyurulan il veya ilçelerde belirlenen tarih itibarıyla ilanı yapılacak artırmalar hakkında,

b) Ülke genelinde ise yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir yılın sonunda ilanı yapılacak artırmalar hakkında

uygulanacaktır.

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

13.İcra Dairelerince Gerçekleştirilecek Satışlara İlişkin Satış Giderleri Tarifesi Yayımlanmıştır

İcra dairelerince yapılacak olan satışa hazırlık ve satış işlemleri için alınacak ücretlere ilişkin usul ve esasları belirlenmesi amacıyla, Adalet Bakanlığı tarafından, 8 Mart 2022 tarihli ve 31772 sayılı Resmi Gazete’de Satış Giderleri Tarifesi’sine ilişkin Tebliğ (“Tarife”), yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Tarife hükümleri elektronik satış uygulamasına geçmiş il veya ilçelerde uygulanacaktır.

Tarifede taşınmaz mallarınsicile kayıtlı motorlu kara araçlarının ve taşınır malların satışında yatırılması gerekmekte olan satış gideri miktarı belirlenmiştir. Tarifede satış gideri belirtilmeyen malların satışının talep edilmesi halinde, niteliğine uygun düştüğü ölçüde satış gideri tablosunda yer alan ücretler esas alınacaktır.

Birden Fazla Taşınmazın Satışının Talebi

İcra dosyasından birden fazla taşınmazın birlikte satışının talep edilmesi halinde,

  1. Bir taşınmaz için satış ücreti tam olarak alınır.
  2. Diğer taşınmazlar için ise ücret tablosunda belirtilen satış giderinin toplamından indirim yapılarak avans olarak depo edilmesine icra müdürü tarafından karar verilir.
  3. İndirim tabloda belirtilen gider avansının yarısından fazla olamaz.

Tarife uyarınca yatırılması gerekmekte olan satış giderleri tablodaki gibidir:

Taşınmaz Mallar İçin

5.780,00 TL

 

 

Sicile Kayıtlı Motorlu Kara Araçları İçin

Otomobil ve Diğer Yük Vasıtaları

2.880,00 TL

 

Kamyonet, Minibüs, Midibüs, Arazi Taşıtı

3.110,00 TL

 

Kamyon, Otobüs, Çekici (Tır)

3.930,00 TL

 

İş Makineleri, Römork, Çekici+Römork

4.470,00 TL

 

Taşınır Mallar İçin

840,00 TL

 

Satış Giderleri Tarifesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.


Saygılarımızla,

Zümbül Hukuk ve Danışmanlık

info@zumbul.av.tr