Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler - 22 Şubat 2022

 

1.Haber Sitelerinde İlgili Kişinin Açık Rızası Olmaksızın Sınav Sonuç Belgesi Paylaşılmasına İlişkin Kurul Kararı

Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na intikal eden şikâyette; ilgili kişinin kişisel verisi niteliğindeki bilgilerinin yer aldığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (“YKS”) sınav sonuç belgesinin yerel haber sitesi tarafından açık rızası olmaksızın paylaşıldığı, kişisel verilerinin bu şekilde hukuka aykırı olarak işlenmesi sebebiyle veri sorumlusuna başvurarak bilgi talebinde bulunduğu, söz konusu başvurunun tebliğ edilmesine karşın başvurunun yanıtsız bırakıldığı ifade edilerek konuya ilişkin Kanun kapsamında gereğinin yapılması talep edilmiştir.

 

Bu itibarla yapılan incelemede, Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 06/01/2022 tarihli ve 2022/13 sayılı Kararı ile;

  • Şikâyetin incelemeye alındığı tarihte veri sorumlusuna ait internet sitesinde yer alan haberde ilgili kişinin ad, soyad, fotoğraf, yerleştiği yükseköğretim programı ve yerleştirme puanından oluşan kişisel verilerinin işlendiğinin görüldüğü, şikayete konu iddialara ilişkin olarak veri sorumlusunun savunması ve savunmasına temel teşkil edecek bilgi ve belgelerin talep edildiği, veri sorumlusunu muhatap yazının tebliğ edilmiş olmasına rağmen Kanunun 15 inci maddesinin (3) numaralı fıkrasında öngörülen on beş günlük süre içerisinde Kuruma bir cevap verilmediği, dolayısıyla veri sorumlusunun ilgili kişinin kişisel verilerinin işlendiği iddiası hakkında savunma hakkını kullanmadığı ve bu nedenle ilgili kişinin sunmuş olduğu iddiasını tevsik edici belgeler ile şikâyetin sonuçlandırılmasının gerektiği,
  • Sınav sonucu bilgilerinin, ilgili kişinin belirli bir alandaki bilgi ve yeterliliğinin kapsamını ve bazı durumlarda zekasını, düşünce süreçlerini ve yargısını yansıttığı değerlendirildiğinden kişisel veri niteliğini haiz olduğu, ilgili kişinin yerleştiği yükseköğretim programının kişisel veri niteliğinde olan kişinin meslek bilgisine ilişkin kesin bir bilgi sağlamamakla birlikte kişinin ilgi alanlarına ilişkin bilgi vermesi nedeniyle kişisel veri niteliğini haiz olduğu

değerlendirmelerinden hareketle;

  • Şikayete konu kişisel veri işleme faaliyetinin Kanunun 28 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasında düzenlenen ifade özgürlüğü kapsamında değerlendirilemeyeceği, veri sorumlusuna ait internet sitesinde yer alan haberde ilgili kişinin kişisel verilerinin Kanunun 12 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendine aykırı olarak işlendiği, karar tarihi itibariyle söz konusu kişisel verilerin veri sorumlusuna ait internet sitesinden kaldırılmış olduğu hafifletici unsuru dikkate alınarak Kanunun 18 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi uyarınca veri sorumlusu hakkında 30.000 TL idari para cezası uygulanmasına

karar verilmiştir.

Bahsi geçen karar özetinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

2.Sosyal Güvenlik Kurumu Nezdindeki Verilerin Korunmasına ve İşlenmesine İlişkin Yönetmelik

Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı tarafından hazırlanan, Sosyal Güvenlik Kurumu Nezdindeki Verilerin Korunmasına ve İşlenmesine İlişkin Yönetmelik (“Yönetmelik”), 19 Şubat 2022 tarihli ve 31755 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yönetmelik, Kurumun görev ve yetkileri kapsamında tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde ettiği verilerin işlenmesinde uyulacak usul ve esasları belirleme amacıyla hazırlanmıştır.

Yönetmelik uyarınca veri işleyenler tarafından hizmetin gereği olarak veri kayıt sistemlerinden yapılan sorgular, veri aktarımı olarak değerlendirilmeyecektir.

Kurum, işlediği kişisel veri ile ticari sır niteliğinde olan verileri, ilgili kişinin noter onaylı muvafakati veya e-Devlet uygulaması üzerinden kimlik teyidi ile verilen izni ile ve kişiler adına vekâlet ile yetkilendirilenler tarafından, kişisel veri veya ticari sır niteliğindeki veriler hususunda yetkiyi içeren özel vekâletnamenin veya vasi atamaya ilişkin mahkeme kararının Kuruma ibraz edilmesi koşuluyla gerçek veya tüzel kişilere, ilgili mevzuat birim amirinin onayı ile aktarılabilecektir.

Kamu idarelerinin, araştırma, planlama ve istatistik amaçlı anonim veri talepleri veya bilimsel araştırma yapan kamu personelinin, bilimsel derneklerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının veya üniversitelerin araştırma, planlama ve istatistik amaçlı ihtiyaç duydukları anonim veriler aktarılabilecektir.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

3.Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Kapsamında Güncel İdari Para Cezası Tutarları

Kişisel Verileri Koruma Kurumu tarafından yeniden değerleme oranına göre arttırılmış idari para cezası tutarları yayımlanmıştır. Buna göre güncel idari para cezası tutarları aşağıdaki gibidir:

Açıklama

2021 YILI CEZA TUTARLARI

(TL)

2022 YILI CEZA TUTARLARI

(TL)

9,11%

36,20%

Aydınlatma yükümlülüğünü yerine getirmeme

9.832

196.684

13.391

267.883

Veri güvenliğine ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmemesi

29.500

1.966.860

40.179

2.678.863

Kurul kararlarının yerine getirilmemesi

49.167

1.966.860

66.965

2.678.863

Veri Sorumluları Siciline kayıt ve bildirim yükümlülüğüne aykırı hareket edilmesi

39.334

1.966.860

53.572

2.678.863

 

Daha detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

 

4.17 Şubat 2022 Tarihinde Yayımlanan Veri İhlali Bildirimleri

Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) tarafından 17 Şubat 2022 tarihinde kurumun internet sitesinde Arı İnovasyon ve Bilim Eğitim Hizmetleri Anonim Şirketi (İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji), T.C. Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, Şişli Belediye Başkanlığı, Kentyol Kent Hizmetleri A.Ş. ‘ye ait dört adet veri ihlali bildirimi yayımlanmıştır.

  1. Arı İnovasyon ve Bilim Eğitim Hizmetleri A.Ş. (İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji)

Veri sorumlusu sıfatını haiz Arı İnovasyon ve Bilim Eğitim Hizmetleri Anonim Şirketi tarafından Kurula iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusu sistemlerinde yetkili bir kullanıcıya ait e-posta erişim şifresinin ele geçirildiği,
  • Saldırganın e-posta şifresini elde ettikten sonra bu Portal uygulamasına giriş yaparak diğer uygulamalara erişim sağladığı ve kullanıcı yetkilerine bağlı olarak bilgilere eriştiği ve verileri sızdırdığı,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar, öğrenciler ve öğrenci velileri olduğu,
  • İhlalden; çalışanlara ait ad, soyad, TC kimlik numarası, çalıştığı birim ve brüt ücretleri; öğrencilere ait ad soyad, TC kimlik numarası, anne-baba adı; öğrenci velilerine ait ad, soyad, TC kimlik numarası, meslek ve kayıt tutarları bilgilerinin etkilendiği,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısının 79.997 olduğu,
  • İlgili kişilerin kisiselverilerim@dogakoleji.k12.tr e-posta adresinden ihlale ilişkin bilgi alabilecekleri

bilgilerine yer verilmiştir.

Veri ihlali bildirimine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. T.C. Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan T.C. Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi tarafından Kurula iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusunun fidye yazılımı saldırısına uğraması sebebiyle sunucularına kesintili olarak erişim sağlayabildiği,
  • Siber saldırının 09.02.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün tespit edildiği,
  • Veri ihlali bildiriminin yapıldığı tarih itibariyle öğrenci yönetim uygulaması, sınav sistemi ve santralin tamamen sorunsuz ve erişilebilir hale getirildiği,
  • Tüm sistemlerin eksiksiz çalıştırılması ile ilgili çalışmaların devam ettiği,
  • • İhlalden etkilenen ilgili kişi grubunun kullanıcılar olduğu,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin tespit edilemediği,
  • Veri sorumlusu tarafından konu ile ilgili incelemelerin devam ettiği

bilgilerine yer verilmiştir.

Veri ihlali bildirimine buradan ulaşabilirsiniz

  1. Şişli Belediye Başkanlığı

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Şişli Belediye Başkanlığı tarafından Kurula iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusunun kullanmış olduğu sunucu ve istemcilere fidye yazılımı yüklemek suretiyle bir siber saldırı gerçekleştiği ve bu saldırı sonucu dosyaların ve klasörlerin şifrelendiği,
  • Veri ihlalinin 12.02.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen kişi ve kayıt sayısının henüz tespit edilemediği,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar, kullanıcılar ve üyeler olduğu,
  • İhlalden etkilenen veri kategorileri hakkında bilgi verilmediği, uzman incelemesinin devam ettiği

bilgilerine yer verilmiştir.

Veri ihlali bildirimine buradan ulaşabilirsiniz

  1. Kentyol Kent Hizmetleri A.Ş.

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Kentyol Kent Hizmetleri AŞ tarafından Kurula iletilen veri ihlal bildiriminde özetle;

  • Veri sorumlusunun kullanmış olduğu sunucu ve istemcilere fidye yazılımı yüklemek suretiyle bir siber saldırı gerçekleştiği ve bu saldırı sonucu dosyaların ve klasörlerin şifrelendiği,
  • Veri ihlalinin 12.02.2022 tarihinde gerçekleştiği ve aynı gün tespit edildiği,
  • İhlalden etkilenen kişi sayısının yaklaşık 2100 olduğu,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının çalışanlar, kullanıcılar ve müşterilere olduğu,
  • İhlalden etkilenen veri kategorileri hakkında bilgi verilmediği, uzman incelemesinin devam ettiği

bilgilerine yer verilmiştir.

Veri ihlali bildirimine buradan ulaşabilirsiniz.

5. Fransa Veri Koruma Otoritesi 2022-2024 Stratejik Planı Yayımlanmıştır

Fransa Veri Koruma Otoritesi’nin (“CNIL” veya “Kurum”) 2022- 2024 Stratejik Planı 17 Şubat 2022 tarihinde Kurumun internet sitesinde yayımlanmıştır.

Açıklanan 2022–2024 stratejik planında aşağıdaki üç husus CNIL tarafından öncelikli olarak ele alınmış ve stratejik plan bu üç husus üzerinde şekillenmiştir.

  • İnsan haklarına saygı ve teşvik
  • Avrupa Veri Koruma Tüzüğü’nün (‘General Data Protection Regulation’ – ‘GDPR’) kurumlara güvenilir olarak tanıtılması
  • Gizlilik açısından yüksek risk taşıyan konularda düzenlemeler yapmak
  1. İnsan haklarına saygı ve teşvik

Kurum, hakların kullanılmasını teşvik etmek için insanların bilgisini ve farkındalığını güçlendirmeyi amaçlayan çalışmalarda bulunmayı önceliklendirmiştir. Bu kapsamda kolluk kuvvetlerinin etkinliği stratejik plan kapsamında artırılacaktır. Veri korumanın sağlanması için veri korumanın günlük hayatın bir parçası haline getirecek çalışmalar geliştirilmesine karar verilmiştir. CNIL’in Avrupa Birliği içinde veri koruma hususundaki etkinliğinin artırılması DA amaçlanmakta olan diğer bir husustur.

  1. GDPR’ın kurumlara güvenilir olarak tanıtılması

Pratik ve açık mevzuatlarla yasal güvenilirliğin sağlanması amaçlanmaktadır. CNIL bu kapsamda geliştireceği doktrinlerle veri koruma ilkelerinin tanımlamaları ve maruz kalınabilecek yaptırımlar ile ilgili olarak kesinliğin sağlanmasını hedeflemektedir. GDPR’da yer alan sertifikasyon mekanizmaları gibi uyum yardımcısı araçları sağlayan kuruluşlarla iş birliği halinde olarak ilişkilerini güçlendirecek ve bu mekanizmalara erişimi kolaylaştıracaktır. Siber güvenliği en iyi şekilde sağlayacak uyumluluk çalışmaları gerçekleştirmek, veri sorumlularının karşılaştıkları zorluklara ilişkin şeffaf ve erişilebilir destek araçlarını sağlamak, veri korumanın ekonomik etkilerine yönelik düzenlemeler hazırlamak CNIL’in bu başlık altındaki stratejik planları arasında yer almaktadır.

  1. Gizlilik açısından yüksek risk taşıyan konularda düzenlemeler yapmak

Son yıllarda kullanımları oldukça artmış bulunan kameraların kullanımlarına ilişkin CNIL tarafından bir eylem planı hazırlanacaktır. Bulut Sistem üzerinden veri aktarımları konusundaki sorunlarda düzenlemeler yapılarak, bunları tamamen güvenli hale getirecek eylem planları hazırlanması amaçlanmaktadır. Bunlarla beraber, akıllı telefonlarda toplanan verilerin özel hayatın korunması yönünden değerlendirilerek bu kapsamda çalışmalar gerçekleştirilmesi de 2022-2024 CNIL Stratejik Planı’nın kapsamına alınmıştır.

CNIL 2022-2024 Stratejik Planı’na (Fransızcaburadan ulaşabilirsiniz.

 

6.KVKK İlke Kararlarına İlişkin Kitapçık Yayımlanmıştır

Kişisel Verileri Korum Kurulu (“KVKK”) İlke Kararlarına ilişkin Kitapçık -KVKK yayınları No:36- (“Kitapçık”) 17 Şubat 2022 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”resmi internet sayfasında yayımlanmıştır.

Bülten içeriğinde:

  • Rehberlik hizmeti veren internet sitelerinde/ uygulamalarda kişisel verilerin korunmasına yönelik Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 21/12/2017 tarihli ve 2017/61 sayılı İlke Kararı
  • Banko, gişe, masa gibi hizmet alanlarında kişisel verilerin korunmasına yönelik Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 21/12/2017 tarihli ve 2017/62 sayılı İlke Kararı
  •  Veri sorumlusu nezdindeki kişisel verilere erişim yetkisi bulunan personelin yetkisi ve amacı dışında söz konusu verileri işlemesi hususunun değerlendirilmesine ilişkin Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 31/05/2018 tarih ve 2018/63 sayılı İlke Kararı
  • Veri sorumluları ve veri işleyenler tarafından ilgili kişilerin e-posta adreslerine veya SMS ya da çağrı ile cep telefonlarına reklam bildirimleri/aramaları yönlendirilmesinin önüne geçilmesi ile ilgili Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 16/10/2018 tarihli ve 2018/119 sayılı İlke Kararı
  • Hukuka aykırı olarak elde edilen veriler üzerinden vatandaşların kimlik ve iletişim bilgileri gibi kişisel verilerinin sorgulanmasına imkân tanıyan yazılım/ program/uygulamalara yönelik Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 18/10/2019 tarihli ve 2019/308 sayılı İlke Kararı
  • Veri sorumluları tarafından kişilerin telefon numarası, e-posta adresi gibi iletişim kanallarına Kanuna aykırı şekilde gönderilen üçüncü kişilere ait kişisel veriler hakkında Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 22/12/2020 tarihli ve 2020/966 sayılı İlke Kararı
  • Araç kiralama sektöründeki kara liste uygulamaları hakkında Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 23/12/2021 tarihli ve 2021/1304 sayılı İlke Kararı

yer almaktadır.

Bahsi geçen Bültene buradan ulaşabilirsiniz.

 

7.Perakende Zincirlerine Yönelik Satışlarda Yeniden Satış Fiyatı Belirlenmesi Nedeniyle İdari Para Cezası

Rekabet Kurulunun 17.12.2020 tarih ve 20-54/754-M sayılı kararı ile bir gıda şirketinin perakende zincirlerine yönelik satışlarda yeniden satış fiyatını belirlediği iddiası üzerine 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma neticelendirilmiştir. Buna göre;

  • Gıda şirketinin 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine,
  • Söz konusu eylemin 4054 sayılı Kanun’un 5. maddesi kapsamında muafiyetten yararlanamayacağına,
  • Bu çerçevede gıda şirketine 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar İle Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik’in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (b) bendi ile 7. maddesinin birinci fıkrası uyarınca 2020 yılı gayrisafi gelirleri üzerinden takdiren 4.407.979,26-TL tutarında idari para cezası verilmesine

karar verilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

8.Fiyat Etiketlerine İlişkin Değişiklik

Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan, Fiyat Etiketi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 18 Şubat 2022 tarihli ve 31754 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

 

Yönetmelik uyarınca satılan bir malın net miktarı üzerinden hesaplanan tüm vergiler dahil peşin fiyatı veya sunulan hizmetin tüm vergiler dahil peşin fiyatı, satış fiyatı olarak tanımlanırken; ambalajlı malın, ambalaj malzemesi ve mal ile birlikte ambalajlanan diğer malzemeler hariç miktarı, net miktar olarak tanımlanmıştır.

İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimli satış fiyatı, indirimden önceki fiyatı, tarife ve fiyat listeleri ile etiketlerinde gösterilecektir. İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimden önceki satış fiyatının tespitinde indirimin uygulandığı tarihten önceki otuz gün içinde uygulanan en düşük fiyat esas alınacaktır. Meyve ve sebze gibi çabuk bozulabilen mallara ilişkin etiketlerde indirim miktarı veya oranı hesaplanırken indirimli fiyattan bir önceki fiyat esas alınacaktır. Bu hususlara ilişkin ispat külfeti satıcı veya sağlayıcıya aittir.

Yönetmelik 1 Mart 2022 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

9.Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu Yönetmeliğinde Değişiklik

Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan, Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”), 18 Şubat 2022 tarihli ve 31754 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

 

Yönetmelik uyarınca, fahiş fiyat artışı yapanlara 10 bin TL ile 100 bin TL arasında; stokçuluk yaptığı tespit edilenlere 100 bin TL ile 2 milyon TL arasında ceza verilecektir.

Yönetmelik yayım itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Bahsi geçen Yönetmelik’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

10.BDDK’den Kredi Vade Sınırlarına İlişkin Karar

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun (“BDDK”) 21.02.2022 tarihli ve 10099 sayılı kararı yayımlanmıştır. Buna göre;

Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmeliğin (Kredi Yönetmeliği) 12/A maddesinin altıncı fıkrası ile Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketlerinin Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Yönetmeliğin (Finansal Kurumlar Yönetmeliği) 11/A maddesinin beşinci fıkrası uyarınca,

a) Kredi Yönetmeliğinin 12/A maddesinin üçüncü fıkrası ile Finansal Kurumlar Yönetmeliğinin 11/A maddesinin ikinci fıkrasında düzenlenen kredi vade sınırlarının;

  • Nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirası ve altında olan taşıt alımı amacıyla kullandırılan kredilerde kırk sekiz ay,
  • Nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup sekiz yüz bin Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıt alımı amacıyla kullandırılan kredilerde otuz altı ay,
  • Nihai fatura değeri sekiz yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup bir milyon iki yüz bin Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıt alımı amacıyla kullandırılan kredilerde yirmi dört ay,
  • Nihai fatura değeri bir milyon iki yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup iki milyon Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıt alımı amacıyla kullandırılan kredilerde on iki ay

olarak belirlenmesine,

b) Kredi Yönetmeliğinin 12/A maddesinin ikinci fıkrası ile Finansal Kurumlar Yönetmeliğinin 11/A maddesinin birinci fıkrasında düzenlenen, taşıt teminatlı krediler hariç, tüketicilere binek araç edinimi amacıyla kullandırılacak taşıt kredilerinde veya yapılacak finansal kiralama işlemlerinde, kredi tutarının taşıtın değerine oranının,

  • Nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirası ve altında olan taşıtlar için yüzde yetmişi aşamamasına,
  • Nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup sekiz yüz bin Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıtlar için yüzde elliyi aşamamasına,
  • Nihai fatura değeri sekiz yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup bir milyon iki yüz bin Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıtlar için yüzde otuzu aşamamasına,
  • Nihai fatura değeri bir milyon iki yüz bin Türk Lirasının üzerinde olup iki milyon Türk Lirasının üzerinde olmayan taşıtlar için yüzde yirmiyi aşamamasına,
  • Nihai fatura değeri iki milyon Türk Lirasının üzerinde olan taşıtlar için yüzde sıfır olarak belirlenmesine,

c) Kredi Yönetmeliğinin 12/A maddesinin ikinci fıkrası ile Finansal Kurumlar Yönetmeliğinin 11/A maddesinin birinci fıkrasında düzenlenen, taşıt teminatlı kredilerde, kredi tutarının taşıtın değerine oranının taşıtın nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirası ve altında olanlar için yüzde yetmişi aşamamasına, bu oranın, nihai fatura değeri dört yüz bin Türk Lirasını aşan binek araçlarda, bedelin dört yüz bin Türk Lirasına kadar olan kısmı için yüzde yetmiş, dört yüz bin Türk Lirasının üstünde olan kısım için yüzde elli olarak uygulanmasına

karar verilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.                  

 

 

 

11.İhraççıların LEI Kodu (Legal Entity Identifier/ Tüzel Kişi Kimlik Kodu) Alması Hakkında Duyuru

İhraççıların Legal Entity Identifier / Tüzel Kişi Kimlik Kodu  ("LEI Kodu")  Alması Hakkında Duyuru (“Duyuru”) 18 Şubat 2022 tarihinde Sermaye Piyasası Kurulu (“SPK” veya “Kurul”) tarafından Kurul’un internet sitesinde yayınlanmıştır.

6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 87 nci maddesinin 4 üncü fıkrasında “Kurul, veri depolamada etkinliğin artırılması amacıyla, Türkiye’de finansal işlem gerçekleştiren gerçek ve tüzel kişilerin, Kurulca belirlenecek bir kurumdan tanımlayıcı bir kod veya numara almalarını zorunlu tutabilir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurulca düzenlenir.” hükmü yer almaktadır.

Söz konusu hüküm uyarınca, 08.08.2019 tarih ve 44 sayılı Kurul toplantısında; sermaye piyasası aracı ihraçlarında ISIN tahsis sürecinde ihraççıların LEI kodu alması zorunlu hale getirilmiştir.  

Anılan kurul kararı Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş. (“MKK”) tarafından 21.11.2019 tarihli 871 numaralı genel mektupla ihraççılara duyurulmuştur.

Ayrıca, MKK tarafından 18.06.2020 tarih ve 1684 ile 02.10.2020 tarih ve 1751 numaralı duyurular yapılarak, LEI kodunu henüz iletmeyen ihraççıların gerekli bildirimleri 31.10.2020 tarihine kadar yapmaları hususunda gerekli hatırlatmalar yapılmıştır.

Kurul tarafından yapılan incelemede bazı ihraççıların LEI kodu tahsis süreçlerini tamamlamadığı görülmüştür. Duyuruda; sermaye piyasası mevzuatına ve alınan Kurul kararına aykırılığın giderilmesi ve idari yaptırımlara konu oluşturmaması adına ihraççıların LEI kodu tahsislerini en kısa sürede tamamlayarak MKK’ya gerekli bildirimlerin yapılması gerektiğinin altı çizilmiştir. 

İlgili duyurunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

12. Gıda Kontrol Laboratuvarları Yönetmeliği Yayımlanmıştır

Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hazırlanan, Gıda Kontrol Laboratuvarları Yönetmeliği (“Yönetmelik”) 18 Şubat 2022 tarihli ve 31754 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Yönetmelik Tarım ve Orman Bakanlığı gıda kontrol laboratuvarlarının denetimleri, görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma usul ve esasları ile gerçek ve tüzel kişilere ait kurulan veya kurulacak özel gıda kontrol laboratuvarlarının kuruluş izni, çalışma izni, denetimleri, çalışma usul ve esaslarını düzenlemeyi amaçlamaktadır.

Yönetmelik ile birlikte laboratuvarlar ile ilgili genel şartlar düzenlenmiştir. Yönetmelik kapsamında;

  • Özel gıda kontrol laboratuvarının başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe; özel istek, resmî istek veya resmî kontroller kapsamında analiz hizmeti verebilmesi için kuruluş ve çalışma izni alması ve bu Yönetmelik hükümlerine uyması zorunludur.
  • Laboratuvarlar, Bakanlık tarafından yayımlanan, rehberlere ve talimatlara uygun şekilde hizmet sunarlar. Laboratuvarlar analiz yapmadan muayene ve analiz raporu düzenleyemezler.
  • Özel gıda kontrol laboratuvarları onaylanmış faaliyet konuları dışında muayene ve analiz raporu düzenleyemezler.
  • Laboratuvarlar Bakanlığın belirleyeceği resmî kontrol numune analizleri için akredite olmak zorundadır.

Yönetmelik :

  • Genel Şartlar, Laboratuvar Binası, Laboratuvar Birimleri ve Genel Özellikleri
  • İstihdam, Laboratuvar ve Sorumlularının Görev ve Yetkileri, Çalışma Bölümleri/Birimleri
  • Özel Gıda Kontrol Laboratuvarlarının Başvuruları, Kuruluş İzni, Çalışma İzni, Kapsam Genişletmesi ve Geçici Kapsam
  • Yetkilendirme ve Bildirimler
  • Belge ve Kayıtların Tutulması
  • Analiz Metotları ve Özellikleri, Analiz Raporları ve Ücretleri
  • Denetim ve Kontroller, İdari Yaptırımlar

başlıkları altında düzenlemeler içermektedir. 

Yönetmelik metninin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

14.İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmıştır

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından hazırlanan, İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik”), 18 Şubat 2022 tarihli ve 31754 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Değişiklik ile,

  • İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne (“Yönetmelik”) Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması (ADR), Tehlikeli Eşyanın Demiryolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmelik (RID), Deniz Yoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Sözleşme (IMDG) ve usulüne göre yürürlüğe konulan benzer sözleşmeler kapsamında bulunan taşınabilir gaz tüpleri, manifoldlu tüp demetleri ve LPG tüplerine  uygulanmayacağı hükmü eklenmiştir.
  • Yönetmelik’te yer alan tanımlar yeniden düzenlenmiştir:
  • İşverenin yükümlülükleri kapsamında, iş ekipmanın geçici süreyle kullanılacak olması, kiralanması veya benzeri durumlar işverenin genel yükümlülüklerini etkilemeyecektir.
  • Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan <<İşveren, iş ekipmanının kullanımı süresince,) “yeterli bakımını” ve periyodik kontrollerini yaptırarak bu maddenin (a) bendinde belirtilen hususlara uygun durumda olması için gerekli önlemleri alır.>> ifadesindeki “yeterli bakımını” ibaresi gerekli bakımını olarak değiştirilmiştir.
  • Önemli bakım ve onarım başlığı altında yeni ekleme yapılarak önemli bakım kapsamı açıklanmıştır.
  • İş ekipmanının periyodik kontrolüne ilişkin hususlara yönelik yeni açıklamalar getirilmiştir.
  • Patlayıcı ortamda kullanılan iş ekipmanlarının uygunluk kontrolü, iş ekipmanının ilk kurulumu da dâhil olmak üzere ekipmanın türüne göre belirlenen aralıklarla yapılacağı, patlayıcı ortamda kullanılan iş ekipmanlarının uygunluk kontrolü esnasında, uygunluk belgesi kapsamındaki özelliklerin devam etme durumuna ilişkin TS EN 60079 ve TS EN ISO 80079 standart serilerine göre hareket edileceği hükmü yönetmeliğe dahil edilmiştir.
  • İşveren tarafından iş ekipmanını kullanmakla görevli çalışanlara, iş ekipmanını kullanmadan önce bunların kullanımından kaynaklanabilecek riskler ve bunlardan kaçınma yollarına ilişkin eğitim verilecektir.
  • İş ekipmanlarının kayıt altına alınarak takip edilebilmesine dair endüstriyel kimliklendirme zorunluluğu getirmeye, izleme ve takip, bildirim ve elektronik kayıt ile hangi ekipmanların kimliklendirileceğini belirlemeye yönelik usul ve esasları belirlemeye Bakanlık yetkili kılınmıştır.
  • Bakanlık, iş ekipmanlarının periyodik kontrol raporları ve periyodik kontrol kriterleriyle ilgili asgari şartları belirleyen norm, belge ve tutanak hazırlamaya ve gerekli düzenlemeleri yapmaya yetkili olacaktır. Söz konusu norm, belge ve tutanaklar; ilgili tarafların da görüşü alınarak İş Sağlığı ve Güvenliği Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü Başkanlığı tarafından hazırlanacak ve İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünün onayı ile yayımlanacaktır.
  • Yönetmelik’e “Periyodik kontrol rapor ve kriterlerini belirleme yetkisi”, Teknik komiteler ve alt komiteler”, “Akreditasyon zorunluluğu başlayan iş ekipmanları”, Mevcut periyodik kontrol raporlarının geçerliliği” başlıkları altında maddeler eklenmiştir.
  • Yönetmelik eklerinde değişiklikler yapılmıştır.

Değişiklik hükümleri;

Periyodik kontrol rapor ve kriterlerini belirleme yetkisi” başlığı altındaki madde 31 Aralık 2022 tarihinde,

Teknik komiteler ve alt komiteler” ve “Akreditasyon zorunluluğu başlayan iş ekipmanları” başlıklı maddeler ve Yönetmelik ekinde değişikliğe sebep veren hükümler 31.12.2023 tarihinde,

Diğer hükümler yayım tarihinde yürürlüğe girecektir.

Değişiklik metninin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

14. Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde Değişiklik

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hazırlanan, Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 19 Şubat 2022 tarihli ve 31755 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Değişiklik Yönetmeliği ile 05/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde yapılan başlıca değişiklikler aşağıdaki şekildedir:

  • Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına eklenen yeni bent ile ‘Neredeyse Sıfır Enerjili Bina (NSEB)’ tanımı yapılmıştır. Buna göre :
  • tt) Neredeyse Sıfır Enerjili Bina (NSEB): Yüksek enerji performansına ve aynı zamanda belli oranda yenilenebilir enerji kullanımına sahip olan binayı, ifade etmektedir.
  • Yönetmeliğin ‘Isıtma sistemleri tasarım esasları’ başlıklı 13. maddesinin 9. fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. Yönetmelik madde 13/fıkra 9 :

 

“Merkezi ısıtma sistemine sahip binalardaki kazan verimleri; katı yakıtlı kazanlarda %75’den, sıvı ve gaz yakıtlı kazanlarda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca 5/6/2008 tarihli ve 26897 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sıvı ve Gaz Yakıtlı Yeni Sıcak Su Kazanlarının Verimlilik Gereklerine Dair Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen 2 yıldız (**) verim sınıfından daha düşük olamaz.

  • Yönetmeliğin Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Kullanımı ve Kojenerasyon Sistemleri  şeklindeki onuncu bölümünün başlığı “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Kullanımı ve NSEB olarak değiştirilmiştir.
  • Yönetmeliğin   ‘Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı’ başlıklı 22. maddesinin 1. fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. Yönetmelik madde 22/fıkra 1 :

Yeni yapılacak olan ve 1.000 m2’nin üzerinde kullanım alanına sahip binalardaki ısıtma, soğutma, havalandırma, sıhhi sıcak su, elektrik ve aydınlatma enerjisi ihtiyaçlarının tamamen veya kısmen karşılanması amacıyla, hidrolik, rüzgar, güneş, jeotermal, biyokütle, biyogaz, dalga, akıntı enerjisi ve gel-git gibi fosil olmayan enerji kaynaklı sistem çözümleri tasarımcılar tarafından rapor halinde ilgili idarelere sunulur. İlgili idare yapı kullanma izni verilmesi safhasında bu raporda sunulan sistem çözümlerinin uygulamasını dikkate alır.

  • Yönetmeliğin 23 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir :

MADDE 23 – (1) NSEB niteliğindeki binaların Enerji Kimlik Belgesindeki enerji performans sınıfının B veya daha iyi olması ve aynı zamanda binanın birincil enerji ihtiyacının en az %10’u oranında yenilenebilir enerji kullanımına sahip olması zorunludur.

(2) Toplam yapı inşaat alanı 2000 m2 ve üzeri olan binaların NSEB olarak inşa edilmesi zorunludur. Bu binaların mimari, mekanik ve aydınlatma projelerinin bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren ve EK-10’da yer alan “Ön Hesap Sonuç Formu”nun, BEP-TR yazılımı ile hazırlanarak ruhsat eki projeler ile birlikte sunulması zorunludur. 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesine göre avan proje esas alınarak yapı ruhsatı düzenlenmesi durumunda “Ön Hesap Sonuç Formu” aranmaz.”

  • Yönetmeliğin 25. maddesinde yapılan düzenlemelerle, Enerji Kimlik Belgesinin binanın tamamı için hazırlanması şart haline getirilmiştir.
  • Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir :

“Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı ve NSEB uygulaması

GEÇİCİ MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “%10” oranı 1/1/2023 tarihinden 1/1/2025 tarihine kadar “%5” olarak uygulanır.

(2) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasında “2000 m2” olarak belirtilen toplam yapı inşaat alanı 1/1/2023 tarihinden 1/1/2025 tarihine kadar “5000 m2” olarak uygulanır.”

  • Yönetmeliğe EK-10 olarak, Ön Hesap Sonuç Formu eklenmiştir.

Değişiklik öngören Yönetmeliğin; 5 inci maddesi ve 6 ncı maddesi ile yeniden düzenlenen 23 üncü maddesinin ikinci fıkrası 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup, diğer hükümleri Resmi Gazete’nin yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Değişiklik öngören Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Acele Kamulaştırmada Kanunilik İlkesine Aykırılık Nedeniyle Mülkiyet Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin Karar

Anayasa Mahkemesi’nin, başvurucunun, Bakanlar Kurulu kararı olmaksızın acele kamulaştırma yöntemi ile taşınmazın kamulaştırılması nedeniyle mülkiyet hakkının ihlal edildiği iddiasına ilişkin 2018/24998 başvuru numaralı kararı 22 Şubat 2022 tarihli 31758 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Kararda acele kamulaştırma usulünün istisnai bir kamulaştırma yöntemi olduğu vurgulanmıştır. Uyuşmazlık konusu olayda Bakanlar Kurulu kararının, Belediyeye acele kamulaştırma yetkisi vermediği ifade edilmiştir. Bu nedenle mülkiyet hakkına müdahalenin kanuniliği ilkesine aykırı davranıldığı belirtilmiştir.

Açıklanan gerekçe ile Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına alınan mülkiyet hakkının ihlal edildiğine karar verilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

16.Kamulaştırma Kapsamında Kullanılmayan Taşınmazın İade Edilmemesi Nedeniyle Mülkiyet Hakkının İhlali Kararı

Kamulaştırma amacı doğrultusunda kullanılmayan taşınmazın iade edilmemesi nedeniyle mülkiyet hakkının ihlal edildiği iddiasına ilişkin 2019/4794 başvuru sayılı Anayasa Mahkemsi Kararı 18 Şubat 2022 tarihli ve 31754 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Anayasa Mahkemesi kararında her ne kadar belediyelerin kamulaştırma yetkisinin bulunduğu ve bu yetkinin kullanımı için taşınmazı mülkiyetinde bulunduran kişinin rızasının gerekmediği ifade edilmiş olsa da kamulaştırmanın, kamu yararı amacına uygun ve ölçülülük ilkesine uygun yapılması gerektiği vurgulanmıştır.

Uyuşmazlık konusu olayda, başvurucunun taşınmazları kamulaştırıldığı tarihten bu yana kamulaştırma amacına uygun veya kamuya yararlı başka bir amaçla kullanılmamıştır. Bu kapsamda, Kararda, kamulaştırma tarihinden bu yana geçen sürenin uzunluğu ve söz konusu taşınmazların kamulaştırma amacı doğrultusunda kullanılmaması nedeniyle kamu yararı amacının gerçekleşmediği değerlendirmesinde bulunulmuştur.

 

Kararda, yirmi yıl boyunca taşınmazda yaşanan değer artışı dikkate alındığında başvurucuya ödenen kamulaştırma bedelinin taşınmazın gerçek değerini yansıtmaktan uzak kaldığı belirtilmiştir. Başvurucunun zararının da tazmin edilmemesi nedeniyle, kamu yararı ile başvurucunun mülkiyet hakkının korunması arasındaki adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu sonucuna varılmıştır.

Açıklanan sebeplerle, Anayasa’nın 35. maddesi ile güvence altına alınan mülkiyet hakkının ihlal edildiğine karar verilmiştir.

Kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.  

17. Temel Hak ve Özgürlüklerin Kanunla Sınırlandırılması İlkesine Aykırılık Nedeniyle Dernekler Kanunu 26. Maddesinin İptali Kararı

Anayasa Mahkemesi’nin 5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun 26. maddesinin ikinci cümlesinin Anayasa’nın 2, 7, 13, 48 ve 124. maddelerine aykırı olduğu iddiasına ilişkin madde hükmünün iptali ve yürürlüğün durdurulması talebine ilişkin kararı 22 Şubat 2022 tarihli ve 31756 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

İtiraz konusu kural ile derneklerin; tüzüklerinde gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere yurt, pansiyon ve lokallerin işletilmesine ve kapatılmasına ilişkin esas ve usullerin yönetmelikte düzenleneceği hükme bağlanmıştır. Bu itibarla kural, dernek kurma özgürlüğüne ilişkin bir konuda herhangi bir yasal çerçeve çizmeden ve temel ilkeleri belirlemeden düzenlemenin yönetmeliğe bırakılmasını öngöresi nedeniyle temel hak ve özgürlüklerin kanunla sınırlandırılması gerekliliği ile bağdaşmamaktadır.

Açıklanan nedenler ile kural Anayasa’nın 13. ve 33. Maddelerine aykırı bulunarak iptal edilmiştir.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

18. Alacağın İcra Daireleri Tarafından Nemalandırılmamış Olması Nedeniyle Mülkiyet Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin Karar

Anayasa Mahkemesi’nin alacağın tahsili amacıyla borçlu aleyhine başlatılan icra takibi sırasında borçluya ait taşınmazın satışından elde edilen bedelin yaklaşık dört yıl süren sıra cetvelinin kesinleşmesi sürecinde nemalandırılmamış olması nedeniyle mülkiyet hakkının, yargılama süreçlerinde adli yardım taleplerinin karşılanmaması nedeniyle erişim hakkının ihlal edildiği iddialarına ilişkin 2018/25664 başvuru numaralı kararı 22 Şubat 2022 tarihli ve 31758 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

 

Uyuşmazlık konusu olayda alacağın tahsili amacıyla başvurucu tarafından başlatılan icra takibinde borçluya ait taşınmazın ihale yoluyla satışı sonucunda 4.6.2014 tarihinde sıra cetveli düzenlenmiştir. Sıra cetveline itiraz edilmesi nedeniyle başvurucuya ödeme yapılmamıştır. Sıra cetveline itiraz davasının reddine ilişkin kararın kesinleşmesinden sonra 19.7.2018 tarihinde başvurucuya 360.913,29 TL ödeme yapılmıştır.

Anayasa Mahkemesi, sıra cetvelinin düzenlendiği tarih ile başvurucuya fiilen ödem yapılan tarih arasındaki yaklaşık dört yıllık sürenin makul olmadığını ifade etmiştir. Somut olayda icra dairelerinin alacağı vadeli bir mevduat hesabında tutarak nemalandırmamış olmaları nedeniyle icra sürecinin hızlı işlememesinin başvurucu üzerinde oluşturduğu olmuşuz etkilerin telafi edilmediği belirtilmiştir.

Açıklanan nedenle başvurucunun Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına alınan mülkiyet hakkının ihlal edildiğine karar verilmiştir.

Başvurucunun erişim hakkına ilişkin iddiaları ise süre aşımı nedeniyle incelemeye alınmamıştır.

Bahsi geçen kararın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.