Haftaya Dair Hukuki Gelişmeler

 

  1. Veri Sorumlusu Yamaha Motor Europe N.V.’nin CRM Sisteminde Gerçekleşen Güvenlik Açığına Yönelik Veri İhlali Bildirimi

Kişisel Verileri Koruma Kurumunun (“Kurum) internet sayfasında yayınlanan kamuoyu duyurusuyla Yamaha Motor Europe N.V.’nin Müşteri Kayıt Yönetimi (“CRM”) sisteminde yer alan müşteri bilgilerinin veri ihlaline uğradığı paylaşılmıştır.

Söz konusu ihlal, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun “Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler başlıklı 12 nci maddesinin[1] (5) numaralı fıkrası doğrultusunda, bildirim yükümlülüğü kapsamında, veri sorumlusu tarafından Kuruma bildirilmiştir.  

Veri sorumlusu sıfatını haiz olan Yamaha Motor Europe N.V. tarafından Kuruma gönderilen yazıda özetle;

  • İhlalin, bağımsız bir siber güvenlik araştırmacısının CRM sisteminde bulunan bir güvenlik açığını veri sorumlusuna bildirmesi üzerine 26.03.2024 tarihinde tespit edildiği,
  • İhlalin başlama tarihinin net olarak bilinmediği, 2019 yılında başlamış olabileceği,
  • İhlalden etkilenen kişisel veri kategorilerinin ad-soyad, cinsiyet, e-posta adresi, (dahili) müşteri numarası verileri ile az sayıda kişi için ise bunlara ek olarak posta adresi ve telefon numarası verileri olduğu,
  • İhlalden etkilenen ilgili kişi gruplarının müşteriler ve potansiyel müşteriler olduğu,
  • CRM sistemine 2021 yılı ve öncesinde eklenen tüm müşteri kayıtlarının bu güvenlik açığından etkilendiğinin düşünüldüğü,
  • Türkiye’de ihlalden etkilenen ilgili kişi sayısının 35.988 kişi olabileceği

ifade edilmiştir.

Konuya ilişkin inceleme devam etmekle birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 3.04.2024 tarih ve 2024/587 sayılı Kararı ile söz konusu veri ihlali bildiriminin Kurumun internet sayfasında ilan edilmesine karar verilmiştir.

Söz konusu kamuoyu duyurusu metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Bireysel Kredilerde Müşterek Borçlu veya Kefil Sıfatına Sahip Kişilere e-Devlet Üzerinden Kredi Bilgilerini İzleme İmkanı Getirilmiştir

Türkiye Bankalar Birliğ’nin (“TBB”) 4 Nisan 2024 tarihli kamuoyu duyurusuna göre Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi tarafından gerçek kişilere e-Devlet Kapısı üzerinden sunulan Risk Merkezi Raporuna (“Rapor”) “Kefil Bilgileri” eklenmeye başlanmıştır.

İlgili kefil bilgileri, e-Devlet’te yer alan Rapordaki “Kredilerim Detay” bölümünde “Kredi ile İlişkisi” bilgisi alanında görülmektedir.

TBB’nin konuya ilişkin 4 Nisan 2024 tarihli duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Kredi Kartlarında Uygulanan Aylık Azami Akdi Faiz Oranı Yüzde 4,25’e Çıkarılmıştır

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (“TCMB”, “Merkez Bankası”) hazırladığı Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında Tebliğ (Sayı: 2020/16)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2024/8) (“Tebliğ”) 6 Nisan 2024 tarihli ve 32512 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Tebliğ’e göre Türk lirası cinsinden kredi kartı işlemlerinde uygulanacak aylık azami akdi faiz oranı, 10/2/2020 tarihli ve 31035 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Bankalarca Ticari Müşterilerden Alınabilecek Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2020/4) ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde hesaplanarak ilan edilen aylık referans oranına 55 yerine 114 baz puan eklenerek belirlenecektir.

Bunun sonucunda kredi kartı işlemlerinde (nakit çekim veya kullanım işlemleri hariç) uygulanacak aylık azami akdi faiz oranı yüzde 3,66'dan yüzde 4,25'e çıkarılmıştır.

İlgili değişiklikler 6/4/2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere uygulanacaktır.

Tebliğ’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

TCMB’nin güncel faiz oranları tablosuna buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. KOBİ’lerin Sürdürülebilir Finans Alanındaki Rolüne Yönelik Hazırlanan TBB Raporu Kamuoyuna Duyurulmuştur

Türkiye Bankalar Birliği’nin (TBB”) 27 Mart 2024 tarihli duyurusuna göre, “KOBİ’ler için Sürdürülebilirlik ne anlama geliyor?” başlıklı rapor (“Rapor”) ile KOBİ’lere, bankacılık sektörünün sürdürülebilir finans alanındaki rolü, bankaların ve reel sektörün yeşil dönüşüm konusunda yapacağı çalışmalar ile yeşil finansman kapsamında yararlı bilgiler hakkında farkındalık kazandırılması amaçlanmıştır.

Rapor’da ayrıca KOBİ’lerin 2022 yılında toplam ihracatın %32’sini oluşturduğu belirtilmiştir.

TBB’nin konuya ilişkin duyurusunun tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Rapor’un tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Kapsamında Şirketlerin Bağımsız Denetime Tabi Olma Değerleri Yükseltilmiştir

1/1/2024’ten itibaren geçerli olmak üzere kriterlerden en az ikisinin eşik değerini art arda iki hesap döneminde aşan anonim ve limitet şirketler ile 3 üncü maddesinin (1) ve (2) numaralı bendi dışında kalan şirketler için 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (“TTK”) uyarınca zorunlu tutulan bağımsız denetim şartları 5 Nisan 2024 ve 8313 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”) ile değiştirilmiştir.

Karar’a göre bağımsız denetime tabi olma şartlarının değişiklik öncesi ve sonrası halleri aşağıdaki şekildedir:

Eşik Değerleri

29 Kasım 2022 tarihli ve 6434 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca önceki hali

5 Nisan 2024 tarihli ve 8313 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca güncel hali

Aktif Toplamı

75 milyon Türk Lirası

150 milyon Türk Lirası

Yıllık net satış hasılatı

150 milyon Türk Lirası

300 milyon Türk Lirası

Çalışan sayısı

150 kişi

150 kişi

 

6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca halka açık sayılan şirketler ile Karar’da eklenen yeni şirketler kapsam dışı bırakılmıştır.

Bağımsız denetime tabi şirketler; söz konusu ölçütlerden en az ikisine ait sınırların art arda iki hesap döneminde altında kalması ya da bir hesap döneminde söz konusu ölçütlerden en az ikisinin sınırlarının %20 veya daha fazla altında kalması durumlarında gelecek hesap döneminden itibaren bağımsız denetim kapsamından çıkacaklardır.

29 Kasım 2022 tarihli ve 6434 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

6 Nisan 2024 tarihli ve 32512 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5 Nisan 2024 tarihli ve 6434 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nın tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Bedelsiz Tapu Devrine İlişkin Yeni Şartlar Belirlenmiştir

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan, Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Tamamen veya Kısmen Bedelsiz Tahsisine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Yönetmelik”) 4 Nisan 2024 tarihli ve 32510 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

İlgili Yönetmeliğe göre;

  • Yatırım koşulları “Katılımcı, 2/2/2019 tarihli ve 30674 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin 58 inci ve 60 ıncı maddeleri kapsamındaki süre ve yatırım şartları ile birinci fıkrada belirtilen asgari istihdam sayısını sağlayarak üretime geçmek zorundadır.” şeklinde belirlenmiştir.
  • 9/2/2018 tarihli ve 30327 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Tamamen veya Kısmen Bedelsiz Tahsisine Dair Yönetmeliğindeki tapu devrine ve şerh konulmasına ilişkin eski düzenleme tamamen kaldırılarak yerine “Tapu verilmesi” başlıklı aşağıdaki 14. madde hükümleri getirilmiştir:

“4562 sayılı Kanun, bu Yönetmelik, Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği, Yatırım Taahhütnamesi ve Parsel Tahsis Sözleşmesindeki şartlara uygun olarak yapılan yatırımın işyeri açma ve çalışma ruhsatının alınmasını müteakip, 8 inci maddede belirlenen istihdam ile üç ay üretim yapmasından sonra katılımcılar, tahsisi yapan OSB’den ilgili parselin tapusunun kendisine devrini talep edebilir.

(2) Tamamen veya kısmen bedelsiz tahsis edilen parselde üretime geçilmeden tapu talep edilmesi halinde; yapı kullanma izin belgesinin alınmış olması şartıyla, tapu kütüğünün beyanlar hanesine devir işlemi sırasında aşağıdaki şerh konulur:

a) 4562 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesine göre, işbu taşınmazı devralan gerçek veya tüzel kişiler, söz konusu Kanun ve bu Kanunun uygulanması ile ilgili çıkarılan Yönetmelik ile Yatırım Taahhütnamesinde belirtilen devir amaç ve koşullarına uymak zorundadır. Bu şerh kaldırılmadığı sürece taşınmaz hiçbir şekilde başkalarına devredilemez, ipotek edilemez, teminat verilemez. İflas ve konkordato ile diğer aynî ve şahsi haklara da konu edilemez.

(3) OSB tarafından yapılan inceleme ve denetim sonucunda şartlara uyulduğunun anlaşılması halinde, ilgili OSB’nin talebi üzerine ve Bakanlığın müsaadesi ile OSB tarafından tapu kayıtlarından şerh kaldırılır.”

Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

9/2/2018 tarihli ve 30327 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organize Sanayi Bölgelerinde Yer Alan Parsellerin Tamamen veya Kısmen Bedelsiz Tahsisine Dair Yönetmeliğin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Vergi Mükellefi Kooperatiflere İlişkin Vergi Düzenlemeleri Rehberi Yayınlanmıştır

Gelir İdaresi Başkanlığı (“GİB”, “Başkanlık”) tarafından 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’na (“Kanun”) göre kurumlar vergisi mükellefi sayılan kooperatiflerin vergilendirilmesine yönelik olarak Kooperatiflere İlişkin Vergi Düzenlemeleri Rehberi (“Rehber”) hazırlanmıştır.

İlgili Rehber’de özellikle şu hususlar ele alınmıştır;

  • Kooperatifin tanımı, özellikleri ve türleri,
  • Kooperatifin başlıca vergisel yükümlülükleri,
  • Kooperatiflerin kurumlar vergisi mükellefiyeti,
  • Kooperatiflere tanınan kurumlar vergisi kanununda yer alan muafiyet ve istisnalar,
  • Kooperatiflerde katma değer vergisi mükellefiyeti,
  • Kooperatiflere tanınan katma değer vergisi kanununda yer alan istisnalar,
  • Kooperatifler için gelir vergisi kanununda yer alan düzenlemeler,
  • Kooperatifler için diğer kanunlarda yer alan düzenlemeler.

 

Nisan/2024 tarihli ve 495 yayın numaralı Rehber’in tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Başkanlığın konuya ilişkin 4 Nisan 2024 tarihli duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Tarafından Nisan-2024 Tıbbi Cihaz Sektör Belgesi Hazırlanmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’nun (“TİTCK”, “Kurum”) 4 Nisan 2024 tarihli duyurusuna göre Tıbbi Cihaz Sektör Belgesi’nde (“Belge”) tıbbi cihaz sektörüne ilişkin ülkemizdeki durum ve Kurum’un ile diğer kurum/kuruluşlarda yapılan çalışmalar gibi hususlar yer almıştır.

TİTCK tarafından ilgili Belge’de;

  • Ürün Takip Sistemi (ÜTS), TradeMap, Statista gibi veri tabanları ile sektöre yönelik yayınlanan Fitch Solution Türkiye Tıbbi Cihaz Raporu gibi raporlardan yararlanıldığı belirtilmiştir.
  • Tıbbi cihazlarla ilgili veriler oluşturulurken NACE Kodu, GTİP kodu, IPC kodu gibi kodlar kullanılmıştır.
  • Mevzuat kapsamında zorunluluk başlatılacak olan uygulamaları içeren bir takvime yer verilmiştir.

Tıbbi Cihaz Sektör Belgesi’nin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Kurum’un konuya ilişkin 4 Nisan 2024 tarihli duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. TİTCK Tarafından Klinik Araştırma ve Beşeri Aşılara İlişkin Kılavuzlarda Değişiklikler Yapılmıştır

Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”, “Kurum”) tarafından “Klinik Araştırmalar ve Biyoyararlanım/Biyoeşdeğerlik Çalışmaları Etik kurullarının Standart Çalışma Yöntemi Esasları”, “Beşeri Aşıların Klinik Dışı Değerlendirilmesine İlişkin Kılavuz” ve “Etik Kurullara Yapılan Klinik Araştırma Başvurularına İlişkin Kılavuz” gibi belgeler güncellenerek 22/03/2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

  • Kurum tarafından aynı zamanda klinik araştırmaya yönelik “Önemli değişiklik” ve “Değişiklik” başvuru formları da değiştirilmiştir.
  • Kuruma yapılacak klinik araştırma başvurularında başvuru sahibi ve üçüncü taraf hizmet sağlayıcı şirketlerden kişisel verilerin kullanımının 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na uygun yürütüleceğine dair taahhüdün sunulmasına gerek bulunmamaktadır.”
  • Kurum’a başvuru sırasında sadece gönüllü doküman içeriklerinin sunulması yeterli olup ekran görüntülerinin sunulmasına gerek bulunmamaktadır.

TİTCK’nın 3 Nisan 2024 tarihli ilgili duyurusunun ve güncellenen kılavuzların tam metnine buradan ulaşabilirsiniz.

 

  1. Klinik Araştırmalar Etik Kurul Karar Formu Güncellenmiştir

15.04.2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere hazırlanan güncel Klinik Araştırmalar Etik Kurul Karar Formu (“Form”) Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“TİTCK”, “Kurum”) tarafından 4 Nisan 2024 tarihinde yayınlanmıştır.

Kurum’un duyurusuna göre; 15.04.2024 tarihinden itibaren kullanılmayan forma yönelik alınan kararlar geçersiz sayılacaktır.

Kurum’un konuya ilişkin 4 Nisan 2024 tarihli duyurusuna buradan ulaşabilirsiniz.

 


[1] Veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler

MADDE 12- (1) Veri sorumlusu;

a) Kişisel verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesini önlemek,

b) Kişisel verilere hukuka aykırı olarak erişilmesini önlemek,

c) Kişisel verilerin muhafazasını sağlamak,

amacıyla uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari tedbirleri almak zorundadır.

(2) Veri sorumlusu, kişisel verilerin kendi adına başka bir gerçek veya tüzel kişi tarafından işlenmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilen tedbirlerin alınması hususunda bu kişilerle birlikte müştereken sorumludur.

(3) Veri sorumlusu, kendi kurum veya kuruluşunda, bu Kanun hükümlerinin uygulanmasını sağlamak amacıyla gerekli denetimleri yapmak veya yaptırmak zorundadır.

(4) Veri sorumluları ile veri işleyen kişiler, öğrendikleri kişisel verileri bu Kanun hükümlerine aykırı olarak başkasına açıklayamaz ve işleme amacı dışında kullanamazlar. Bu yükümlülük görevden ayrılmalarından sonra da devam eder.

(5) İşlenen kişisel verilerin kanuni olmayan yollarla başkaları tarafından elde edilmesi hâlinde, veri sorumlusu bu durumu en kısa sürede ilgilisine ve Kurula bildirir. Kurul, gerekmesi hâlinde bu durumu, kendi internet sitesinde ya da uygun göreceği başka bir yöntemle ilan edebilir.